maandag 6 augustus 2012

Duimen voor Goud: Wat goud met een land kan doen

Na de grote evenementen als het Europees Voetbalkampioenschap, Wimbledon en de Tour de France zijn we aanbeland bij de Olympische Spelen. Voor velen de grote afsluiter van een mooie sportzomer, maar tevens ook de kans voor Nederland op eerherstel, want voorgenoemde evenementen werden niet met het gewenste succes tot een einde gebracht. En dus gaan we ervoor in Londen. En duimen we met z'n allen voor goud.

Oké, het werd geen wereldrecord, maar zoals ik zaterdag al voorspelde: Ranomi heeft de Nederlander weer trots weten te maken met twee schitterende gouden medailles. Na de 100 meter vrije slag draaide ze ook haar hand niet om voor dezelfde variant op de 50 meter. 21 jaar oud, wars van arrogantie en onze hoop in bange dagen. Onze grauwe sportzomer krijgt dankzij heldin Kromowidjojo nog een gouden randje. En dankzij het duimen op dit blog natuurlijk. 

"Op Twitter bijvoorbeeld meldt een vrouw dat haar zoontje op turnen wil in plaats van voetbal, nadat hij Epke Zonderland aan de rekstok heeft zien hangen."

Maar ook de rest van het hardwerkende Olympisch Team moeten we natuurlijk niet te kort doen. Marleen Veldhuis zwom boven verwachting naar een bronzen medaille. Dorian van Rijsselberge mag morgen, na een potje surfen voor de statistieken, blinkend goud ophalen. Marit Bouwmeester deed dat vandaag met het zilver. Nederlandse springruiters, ook een tweede plaats. Verder strijden veel Nederlanders nog voor hun medaillekansen en komen anderen soms veel, maar vaak ook net iets te kort voor het eremetaal. Hoe dan ook, een Olympische ploeg om als Nederlander apetrots op te zijn.

En wat brengt al dat goud, zilver en brons in ons land wel niet teweeg? Op Twitter bijvoorbeeld meldt een vrouw dat haar zoontje op turnen wil in plaats van voetbal, nadat hij Epke Zonderland aan de rekstok heeft zien hangen. Op Facebook laat een jongetje van twaalf zijn nieuwe surfplank zien. Over vier jaar wil hij in Rio de Janeiro de opvolger van Dorian van Rijsselberge zijn. Zelfs Hyves doet nog mee als daar acht meisjes in een rubberbootje op een foto verschijnen met een tekst van moeders: 'Onze Holland Acht.' Judopakken zijn niet aan te slepen, omdat jonge kinderen ervan dromen later ook een medaille te winnen of toch minimaal een flessengooier lik op stuk te geven. Waar veel jongens sinds de Tour de France hun fietsen juist bij het grof vuil hebben gezeten, kopen meisjes een splinternieuwe fiets om maar net zo goed te worden als Marianne Vos en vaders schudden hun laatste geld uit hun zakken, omdat zoonlief smeekt om een paard. Want ja, in deze zomer zijn zelfs springruiters hotter than ever.

"Maar ik moet daarbij wel zeggen dat ik mijn baantje moest afleggen zonder te duiken (voor het laatst gedaan op mijn twaalfde), zonder spectaculaire wissel (met zo'n salto). "

En ja, zelfs ik doe mee aan de gekte. Ook ik lag in het Hanzebad in Zwolle vanavond baantjes te trekken. Mijn eerste zwemslagen richting Rio de Janeiro zijn gemaakt. Het olympisch record van 100 meter in 58,46 seconden op de schoolslag streef ik na. Mijn snelst gemeten tijd? 50 meter in 1 minuut en 25 seconden.  Er is dus wel wat werk aan de winkel. Maar ik moet daarbij wel zeggen dat ik mijn baantje moest afleggen zonder te duiken (voor het laatst gedaan op mijn twaalfde), zonder spectaculaire wissel (met zo'n salto). Daarnaast werd ik gehinderd door een oudere mevrouw die precies mijn pad kruiste en kreeg ik ook nog twee keer een strandbal op mijn hoofd. Ik weet dus waar de verbeterpunten liggen.

**In de Herinnering**
Zaterdagavond tijdens de herenestafette tikte Michael Phelps voor het laatst in zijn zwemcarriére aan. De grootste zwemmer uit de sportgeschiedenis beëindigde daarmee zijn even geprezen als indrukwekkende carriére. Hij gaat de historie in als de olympiër met de meeste medailles ooit. Een levende legende.

Geen opmerkingen: