vrijdag 27 februari 2015

De roeping van Clement Turpin

De feiten heb ik er heel even op na geslagen. Op 19 februari hoefde Clement Turpin geen wedstrijd te fluiten in de Europa League. Lekker een paar dagen vrij. Niet een lang weekend, want zondag stond de Franse competitie wel weer op het programma.

Zelf stel ik mij zo voor dat hij tegen zijn partner gezegd heeft: 'Kom, we gaan lekker een mooie stad op zoeken een paar daagjes'. Ik zeg overigens bewust partner. Dat doe ik bij scheidsrechters altijd sinds één van mijn jeugdtrainers mij leerde dat alle scheidsrechters homo waren. Klinkklare onzin natuurlijk en het zou mij worst wezen als het wel zo was.

Jaren later, ik stel mij voor in bijvoorbeeld een aflevering van Andere Tijden Sport, zal Turpin verklaren nog vaak zwetend wakker te worden als hij denkt aan de supporters bij de Trevifontein.

Wel moet ik vermelden dat de desbetreffende jeugdtrainer uit een tijdperk komt waarin je beter kon toegeven dat je scheidsrechter was als hardop uitspreken dat je op hetzelfde geslacht valt. Tegenwoordig is het andersom.

Rome
Clement Turpin en zijn partner moeten voor Rome gekozen hebben. Hun favoriet vanwege de geweldige historische binnenstad. Als altijd bezoeken ze het Colosseum, de Spaanse Trappen en andere prachtige bezienswaardigheden van de adembenemende Italiaanse stad. Als ze op een terrasje zitten ergens in de buurt van de Trevifontein komt er een luidruchtige groep supporters aan. 

Niet veel later is de Trevifontein (volgens de overlevering) geruïneerd (of geürineerd, het is maar hoe je het bekijkt).

Clement Turpin checkt het nog een keer bij zijn partner. Samen constateren ze dat het Feyenoordsupporters waren. Turpin weet dat die uit Rotterdam komen. Zijn partner twijfelt en trekt het na op zijn smartphone. 

Turpin is een liefhebber van cultuur, vermoed ik. Daarom schurkt hij de week erop tegen de hoge heren van de UEFA aan. Hij wil maar één wedstrijd fluiten de volgende Europa League ronde. Feyenoord - AS Roma. Het kan niet anders dan dat hij zich maar één doel gesteld heeft. Hij moet er niet aan denken dat die cultuurbarbaren straks huis gaan houden in één van die andere mooie steden. Istanbul, Warschau, Milaan, Brugge of Florence. Turpin wil dat beslist voorkomen.

Exit Feyenoord
Turpin krijgt de wedstrijd toegewezen. De rest is geschiedenis en heeft iedereen mogen aanschouwen donderdagavond. Feyenoord speelde tegen AS Roma, Clement Turpin en uiteindelijk ook tegen zichzelf. Turpin misbruikte een (naar verluidt) onschuldige banaan, vergat rood te trekken waar het moest, trok toen toch een keer rood voor een Feyenoorder. Had de smaak te pakken en trok lukraak nog maar een keer rood. Toen hij zelf niet wist waarvoor die was besloot hij de reservekeeper maar weg te sturen. Hoe dan ook. Om een lang verhaal samen te vatten. AS Roma ging door. Feyenoord niet. Missie geslaagd.

Hoe dan ook. Om een lang verhaal samen te vatten. AS Roma ging door. Feyenoord niet. Missie geslaagd.

Jaren later, ik stel mij voor in bijvoorbeeld een aflevering van Andere Tijden Sport, zal Turpin verklaren nog vaak zwetend wakker te worden als hij denkt aan de supporters bij de Trevifontein. Zijn heldendaad in De Kuip, uiteraard geeft hij ruiterlijk toe dat hij cultureel Europa gered heeft in 2015, heeft hem voldoening gegeven. Paniekaanvallen heeft hij echter nog wel, maar hij legt zich erbij neer dat die altijd zullen blijven.Zijn partner kon er niet mee leven en is op een dag vertrokken. Waardoor ik nog steeds niet aan mijn jeugdtrainer kan bewijzen dat hij ongelijk had.

Slechts een theorie
Als lezer moet je weten dat dit maar een theorie is. Niet meer dan dat. Een andere uitleg kan zijn dat Turpin gewoon niet zo'n goede scheidsrechter is. Of, want ik geef het je te doen in zo'n beladen wedstrijd, juist donderdagavond even volledig het spoor bijster was. Wat ook nog zou kunnen: De UEFA heeft Turpin als marionet in Rotterdam neergezet om Feyenoord netjes de Europa League uit te wippen gezien de problemen in Rome. 

We zullen het nooit weten. Totdat Andere Tijden Sport het over enkele jaren wel onthuld. Tot die tijd hou ik vast dat het leven van Clement Turpin op 19 februari 2015 op een terrasje in de buurt van de Trevifontein een dramatische wending nam.

Geen opmerkingen: